projecthappy.blogg.se

Ett lyckligare liv

Start

Kategori: Syfte och frågeställningar

Stort välkommen hit, du har nu klickat dig in på något mer än en blogg. Detta är starten, början på jakten av nyckeln till ett lyckligt liv. Denna plats ska fyllas med fakta, lyckoforskning och reflektioner om kanske det viktigaste ämne som finns. För de allra flesta människor, jorden runt, har en önskan om att var lycklig. Därför tänker jag att här ska skapas en plattform för allt som rör ämnet lycka.
 
Syftet:
Genom att skapa fördjupad kunskap om begreppet lycka också kunna finna ökad förståelse om vilka faktorer som utgör lycka i livet.
 
Projectet Happy strävar efter att finna svaret till dessa frågeställningar:
 
-Vad är lycka, själva definitionen?
 
-Går lyckan att aktivt påverka? Vilka faktorer bidrar till lycka?
 
 
Nu undrar du kanske vem jag är? Mitt namn är Amanda och jag går sista året på samhällsvetenskapliga linjen, detta är mitt gymnasiearbete och kommer att pågå fram tills juni 2015. Jag har alltid varit väldigt intresserad av vad som är meningen med allt, vad är meningen med livet? Vi vill alla vara lyckliga, men de allra flesta människor som jag träffat i mitt liv har en väligt diffus definition av vad lycka är. Därför tänker jag att ett mål är svårt att nå om man inte vet vad, hur, när man ska nå det. Och finns det ens ett mål? Går det att påverka sin egna lycka, eller är allt biologiskt betingat?
Genom att använda mig av pålitliga källor inom lyckoforskningen hoppas jag att vi iallfall kommer en bit på vägen. Ser verkligen fram emot att fördjupa mig och dela med mig av detta ytterst viktiga ämne.
 
Nu vill jag bara ännu en gång, säga välkommen, hoppas att du följer med på denna jakt. Jakten på lycka.
 
 
/A
 
Kommentera inlägget här: