projecthappy.blogg.se

Ett lyckligare liv

Testa dig själv: Hur lycklig är du?

Kategori: resultat

 
Nu är det dags för dig att testa din egna lyckonivå, genom att utföra dessa två lyckotest får du ett resultat som du sedan kan förbättra genom lyckostrategier. Dessa lyckostrategier återkommer jag till i nästa inlägg!
 
Börja med det subjektiva lyckotestet nedan.
 

Ringa in eller skriv upp den siffra som du tycker bäst stämmer in på dig av följande påståenden:

1. Rent allmänt betraktar jag mig själv som

1         2         3         4         5         6         7

Inte alls                                                     Väldigt
lycklig                                                        lycklig

 

2. Jämfört med de flesta jag känner är jag:

1         2         3         4         5         6         7

Mindre                                                         Mer
lycklig                                                        lycklig

 

3. Vissa människor är väldigt lyckliga. De njuter oavsett vad som händer och ser till att få ut mesta möjliga av tillvaron. Hur väl stämmer den beskrivningen in på dig?

1         2         3         4         5         6         7

Inte alls                                                        Väldigt
väl                                                                väl

 

4. Vissa människor är inte alls lyckliga. De är inte deprimerade, men tycks aldrig vara så lyckliga som de skulle kunna vara. Hur väl stämmer den beskrivningen in på dig?

1         2         3         4         5         6         7

Väldigt                                                        Inte alls
väl                                                                 väl

--------------------------------------------------------------------

(OBS! Notera att skalan för fråga 4 är inverterad jämfört med frågorna 1-3)

Du beräknar din totalsumma genom genom att addera poängen från de fyra frågorna och dividera med fyra:
(Fråga 1 + Fråga 2 + Fråga 3 + Fråga 4)/4=din lyckopoäng

Undersökningar tyder på att de flesta människor ligger runt 5 på detta test. Om du har genomsnittspoäng under 4 eller ofta känner dig deppad och nedstämd, gör ett depressionstest, exempelvis det på följande sida: www.psykologitest.se/test/depression.php

(Om testet indikerar att du är deprimerad kan det vara en god idé att söka hjälp hos en professionell psykolog och/eller testa självhjälpsstrategier).

-------------------------------------------------------------

 
Nästa lyckostest som rekommenderas är The Oxford Hapiness Questionnaire test, välj på skalan 1-6 (se nedan).

1: Instämmer absolut inte

2: Instämmer inte

3: Tveksam

4: Instämmer till viss del

5: Instämmer

6: Instämmer absolut

 

TEST

1. Jag är inte särskilt nöjd med hur jag är. (X)

2. Jag är mycket intresserad av andra människor.

3. Jag tycker att livet är mycket givande.

4. Jag hyser varma känslor för nästan alla människor.

5. Jag känner mig sällan utvilad när jag vaknar. (X)

6. Jag är inte särskilt optimistisk inför framtiden. (X)

7. Jag tycker det mest är rätt kul.

8. Jag är alltid väldigt intresserad och engagerad.

9. Det är gott att leva.

10. Jag tycker inte att världen är ett särskilt bra ställe. (X)

11. Jag skrattar ofta.

12. Jag är mycket nöjd med allt i mitt liv.

13. Jag tycker inte att jag är snygg. (X)

14. Det finns ett glapp mellan vad jag skulle vilja göra och vad jag gjort. (X)

15. Jag är väldigt lycklig.

16. Jag kan se skönheten i många saker.

17. Jag får alltid andra människor att känna sig glada.

18. Jag hinner med allt jag vill göra.

19. Jag tycker inte att jag har särskilt bra kontroll över mitt liv. (X)

20. Jag känner att jag skulle kunna klara av vad som helst.

21. Jag känner mig pigg och alert.

22. Jag känner mig ofta glad och upprymd.

23. Jag har svårt att fatta beslut. (X)

24. Jag upplever inte att det finns någon särskild mening eller syfte med mitt liv. (X)

25. Jag känner mig inte särskilt energisk. (X)

26. Jag brukar inte påverka saker och ting i någon positiv riktning. (X)

27. Jag har inte särskilt roligt med andra människor. (X)

28. Jag känner mig inte särskilt frisk. (X)

29. Jag har inte särskilt lyckliga minnen av det förflutna. (X)

––---------------------------------------

Så här beräknar du dina poäng: 

Steg 1. Poängen för de tolv påståenden som markerats med (X) ska ”vändas om” på följande sätt.

Om du satte 1 vid ett påstående, stryk den och ersätt den med 6

2 ersätts med 5

3 ersätts med 4

4 ersätts med 3

5 ersätts med 2

6 ersätts med 1

 

Steg 2. Använd de nya ”omvända” poängen när du nu lägger ihop dina poäng för samtliga 29 påståenden.

 

Steg 3. Din nuvarande lyckonivå = totalsumman (från steg 2) delad med 29.

 

Steg 4. Skriv upp din poäng samt det datum då du gjort testet. Sedan kan du göra testet med en viss regelbundenhet, exempelvis en gång per månad, för att se din utveckling över tid.

 

(Lägsta möjliga poäng är 1, högsta möjliga poäng är 6. Då man låtit ett stort antal människor göra detta test har man kommit fram till 4,3).

------------------------------------------

Så tolkar du ditt resultat:

1-2 Inte lycklig. Om du svarat ärligt och fått en mycket låg poäng så har du förmodligen en väldigt negativ syn på dig själv och din situation, ett betraktelsesätt som med ganska stor sannolikhet inte överensstämmer med hur det objektivt sett faktiskt är. Kanske du skulle ha nytta av att kontakta psykologisk expertis och göra ett depressionstest, för att utröna om du möjligen är deprimerad.

 

2-3 Lite olycklig. Du skulle förmodligen ha stor nytta av att göra olika övningar som går ut på att höja din lyckonivå. Tips på sådana kommer senare i artikelserien.

 

3-4 Varken särskilt lycklig eller olycklig. Du skulle förmodligen ha nytta av att göra olika övningar som går ut på att höja din lyckonivå. Tips på sådana kommer senare i serien.

 

4 Ganska lycklig. Har du fått 4,3 är du som folk är mest, men det innebär inte att du inte kan arbeta för att få ett ännu lyckligare, bättre och mer meningsfullt liv.

 

4-5 Klart lycklig. Du kanske känner att ditt liv är på topp, eller att du ändå inte är helt nöjd. Du bestämmer själv vad som är optimalt för just dig.

 

5-6 Mycket lycklig. Att vara lycklig är inte bara en positiv känsla. Forskning har också visat att lycka medför en bättre hälsa, bättre relationer och att man får en större förmåga att lyckas bättre med det man önskar satsa på.

 

6. För lycklig. Ja, du läste rätt. Om man uppfattar sig som totalt lycklig finns det en risk att man har brister i sin verklighetssyn, eller att man är så optimistisk att man fattar dumma beslut eller att man inte tar nog med hänsyn till sina medmänniskor.

 

Källa: The Oxford Happiness test är utvecklad av psykologerna Peter Hills och Michael Argyle.

--------------------------------------------------

Har du gjort testet? Bra! Om inte? --->Gör det! <--- Det är viktigt att ta hand om sin psykiska hälsa, minst lika viktigt som att ta hand om sin fysiska!

Spara resultatet av denna övning, du kommer att återkomma till den senare.

 

/Amanda

 

Kommentera inlägget här: